Behavioral Pricing-Forschung im Überblick – Erkenntnisstand und zukünftige Forschungsrichtungen


Homburg, Christian ; Koschate, Nicole


[img]
Preview
PDF
W082_Behavioral Pricing-Forschung im +£berblick.pdf - Published

Download (410kB)

URL: https://ub-madoc.bib.uni-mannheim.de/42494
URN: urn:nbn:de:bsz:180-madoc-424942
Document Type: Working paper
Year of publication: 2005
The title of a journal, publication series: Reihe: Wissenschaftliche Arbeitspapiere / Institut für Marktorientierte Unternehmensführung
Volume: W082
Place of publication: Mannheim
Publishing house: Inst. für Marktorientierte Unternehmensführung, Univ. Mannheim
Publication language: German
Institution: Business School > ABWL u. Marketing I (Homburg)
Subject: 330 Economics
Abstract: Der Beitrag gibt einen Überblick über den Erkenntnisstand der Behavioral Pricing-Forschung. Dieses Forschungsgebiet untersucht, wie Kunden Preise bzw. Preisinformationen aufnehmen und verarbeiten, wie sie auf Preisangebote reagieren und wie sie Preisinformationen in ihren Urteilen und Entscheidungen nutzen. Zur Systematisierung der Behavioral Pricing-Literatur wird ein integrativer Bezugsrahmen entwickelt, der drei Phasen der Preisinformationsverarbeitung unterscheidet: die Preisinformationsaufnahme, die Preisinformationsbeurteilung und die Preisinformationsspeicherung. Zu jeder Phase werden die zentralen Konzepte, die theoretischen Grundlagen und die empirischen Befunde dargestellt. Danach werden weitere, teilweise noch relativ junge Themenfelder der Behavioral Pricing-Forschung diskutiert. Abschließend werden Implikationen für die Unternehmenspraxis und zukünftige Forschungsrichtungen der verhaltenswissenschaftlichen Preisforschung aufgezeigt.
Translation of the abstract: The paper provides a state-of-the art review of the behavioral pricing literature. This research stream investigates how customers attend to, process and use price information in their judgement and choices. To systematize the existing literature, we develop an integrative framework which differentiates between three stages of price information processing: reception of price information, judgment formation of price information and storage of price information. For each stage, the key concepts, the theoretical foundations and the empirical results are presented. Moreover, we discuss further behavioral pricing topics which have been evolved more recently. Finally, we outline managerial implications and directions for future research. (English)

Dieser Eintrag ist Teil der Universitätsbibliographie.

Das Dokument wird vom Publikationsserver der Universitätsbibliothek Mannheim bereitgestellt.




Metadata export


Citation


+ Search Authors in

BASE: Homburg, Christian ; Koschate, Nicole

Google Scholar: Homburg, Christian ; Koschate, Nicole

ORCID: Homburg, Christian ORCID: 0000-0003-1607-5237 ; Koschate, Nicole

+ Download Statistics

Downloads per month over past year

View more statistics



You have found an error? Please let us know about your desired correction here: E-Mail


Actions (login required)

Show item Show item